گاز نیتروژن
ماشین دودی
بابری ارسال بار به شهرستان
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





نويسندگان
admin

آخرین مطالب


 
سه شنبه 13 خرداد 1399برچسب:, :: 23:25 :: نويسنده : admin

منبع : گاز نیتروژن

گاز نیتروژن

روش VPSA : این روش مشابه روش PSA می باشد ولی چون فشار ورودی هوا خیلی کم است و خروجی دارای فشار پایین می باشد، استفاده از این روش با وجود راندمان بالا برای تولید گاز نیتروژن زیاد رایج نیست.

واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.
سیانیدها از جمله سیانور از دیگر ترکیبات گاز نیتروژن به شمار می آیند که بی نهایت سمی و کشنده هستند.
شیر سیلندرهای نیتروژن معمولا DIN6 و یا BS3 است.
کپسول های کربن استیل : این کپسولها بسیار پرکاربرد می باشند و برای گازهای اینرت ( بی اثر ) و واکنش ناپذیر مورد استفاده قرار می گیرند و دارای قیمت مناسب می باشند.

بررسی سال ساخت کپسول یا کپسول گاز و یا آخرین تست هیدرواستاتیک حک شده بر روی گلوئی کپسول : در صورتی که بیش از 5 سال از تاریخ تولید کپسول و یا آخرین آزمون هیدرواستاتیک کپسول گذشته باشد می بایست مجددا مورد آزمون هیدرواستاتیک قرار گیرد بدین صورت که طی این آزمون فشاری بیش از 5/1 برابر فشار کاری کپسول به آن وارد می شود و در صورتی که کپسول موفق از این آزمون خارج شود و دچار ترکیدگی و انفجار نشود تاریخ تست بر گلویی کپسول حک شده و کپسول برای 5 سال آینده وارد چرخه شارژ مجدد می شود.

• کپسول ها از لحاظ ساختار دو دسته می باشند.
شایان ذکر است؛ کپسول های 50 لیتری دارای فشار کاری 200 بار و فشار تست 300 بار می باشند و مابقی کپسولها دارای فشار کاری 150 بار و فشار تست 250 بار هستند.
استفاده از گاز نیتروژن در تولید اسید نیتریک
سیلندر گاز نیتروژن بدلیل خنثی و بی اثر بودن دارای شیر راست گرد می باشد .

فشار ورودی رگولاتور گاز : فشار ورودی رگولاتور ارتباط مستقیم با فشار گاز درون سیلندر و یا گازی که در لوله های انتقال می باشد دارد بعنوان مثال برای گاز پر فشاری مثل هیدروژن فشار ورودی رگولاتورها معمولا تا 300 بار می باشد در حالی که برای گازی مثل پروپان یا استیلن که فشار چندانی ندارند فشار ورودی رگولاتورها معمولا 40 بار است.

رگولاتور گاز شرکت فاران صنعت : شرکت فاران صنعت توانایی تامین انواع رگولاتور گازی از معتبرترین برندهای آمریکائی ، اروپائی و آسیائی از جمله هریس HARRIS ، گلور GLOOR ، ویگور VIGOUR ، درااستار DRASTAR و کسولد KASWELD را دارا می باشد .
شایان ذکر است شرکت فاران صنعت تامین کننده رگولاتور گاز درااستار DRASTAR کره جنوبی می باشد که این رگولاتورها ( مانومتر ها ) قابلیت استفاده هم بصورت خطی و هم سر سیلندری را دارند.
سیلندر گاز نیتروژن بدلیل خنثی و بی اثر بودن دارای شیر راست گرد می باشد .
گاز آمونیاک (NH3) اصلی ترین هیدرید نیتروژن است . قابل ذکر است که هیدرازین (N2H4) نیز یکی از هیدریدهای معروف نیتروژن به شمار می آید.

از آنجائی که آخرین لایه ی الکترونی آرگون دارای ظرفیت کامل است گاز آرگون بسیار پایدار بوده لذا در برابر تشکیل پیوند شیمیائی مقاومت می کند .

ترکیب شیمیائی تولید شده از گاز آرگون تا 40 کلوین پایدار است.
بیشترین حجم گاز آرگونی که در اتمسفر زمین موجود است را گاز آرگون 40 تشکیل می دهد که حاصل واپاشی پتاسیم 40 در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده است.
استفاده از گاز آرگون در دستگاه های شناسائی و آنالیز مواد در آزمایشگاه ها
منبع : گاز نیتروژن

گاز نیتروژن معمولا از طریق جداسازی اجزاء تشکیل دهنده ی هوا به چندین روش تهیه می شود.
استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودروها

گاز R410a جزء گازهای Blend یا مخلوط می باشد که از ترکیب شدن دو گاز دیگر تهیه شده است .

معروفترین و معتبرترین برند گاز R410a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R410a با برند هانیول در قالب سیلندر های یکبار مصرف 11.3 کیلوگرمی دارا می باشد.
گاز R410a جزء گازهای Blend یا مخلوط می باشد که از ترکیب شدن دو گاز دیگر تهیه شده است .
R410a : (50% R-32 (CH2F2), 50% R-125 (CHF2CF3))
گاز نیتروژن یا ازت کوچکترین عضو از گروه پانزدهم جدول تناوبی است که نماد آن N و عدد اتمی آن ۷ است. گاز نیتروژن معمولاً به صورت یک گاز غیر فلزی، دو اتمی، بی اثر، بی رنگ، بی مزه و بی بو است که ۷۸% جو زمین را در بر گرفته و عنصر اصلی در بافتهای زنده است.
استفاده از گاز یتروژن بعنوان ماده خنک کننده برای انجماد مواد غذائی و حمل و نقل آن
هرجا سخن از گاز های آزمایشگاهی ، خالص ، استاندارد ، صنعتی ، سرد کننده و تجهیزات گازی باشد نام فاران صنعت می درخشد.
سیلندر ها را بر اساس گنجایش آبی آنها نامگذاری می کنند 50 لیتری،40 لیتری،20لیتری، 10 لیتری،5 لیتری، 2 لیتری مثلا یک سیلندر 50 لیتری قابلیت ذخیره سازی 50 لیتر آب را دارد. حجم گاز ذخیره شده در هر سیلندر بسته به نوع گاز، حجم سیلندر و فشار گاز موجود در آن متفاوت است. مثلا یک سیلندر 50 لیتری گاز آرگون با 200 بار فشار حاوی تقریبا 16 کیلوگرم آرگون است درحالیکه مثلا یک سیلندر 50 لیتری گاز هلیوم با فشار 200 بار حاوی تقریباً 1.5 کیلوگرم هلیوم است. لذا این تصور که هر سیلندر 50 لیتری حاوی 50 لیتر گاز است صحیح نمی باشد.

سیلندر های شرکت فاران صنعت پس از آماده سازی و انجام رنگ آمیزی استاندارد و تست نشتیابی در مرحله آخر وارد تست فشار و سپس پلمپ شیر می شود، پس از آن گواهینامه( سرتیفیکیت ) سیلندر ها بر روی بدنه سیلندر الصاق می شود و سیلندر ها سلفون پیچ می شود ( شرکت فاران صنعت تنها شرکت گازی در ایران است که تک تک سیلندرها را جهت جلوگیری از آسیب رنگ آمیزی بدنه سلفون پیچ می کند ) و بسته به درخواست مشتری و تعداد سیلندر ها با رعایت نکات ایمنی لازم بصورت فله ای و یا پالت بندی شده برای مشتریان ارسال می کند.

شرکت فاران صنعت جزء معدود شرکت های در ایران است که ساخت سنتی پالت ها را کنار گذاشته و به جای اینکه تیوپ ها در قسمت منیفولد پالت به کمک جوش به هم وصل شوند از اتصالات با کیفیت بالا جهت این مهم کمک گرفته که در کیفیت و طول عمرپالت ها موثر می باشد.
لذا قابلیت تحمل فشار بالا را دارند و مخصوص گازهای پر فشار مثل گاز آرگون، گاز نیتروزن ، گاز اکسیژن ، گاز هلیوم ، گاز هیدروژن ، گاز متان ، گاز کربن مونوکسید و .... می باشند.
لذا رگولاتور های این دو گاز در صورتیکه حتی هر دو ولو هم از نظر ظاهری مشابه یکدیگر باشند ( هر دو روپیچ (male) و یا هر دو توپیچ (female) ) بدلیل تفاوت در چپگرد و راستگرد بودن قابل جایگزینی نمی باشند.
گاز هیدروژن یک گاز آتش زا است و سیلندرهای این گاز دارای شیر چپگرد می باشد در حالیکه گاز نیتروژن به دلیل بی اثر بودن دارای شیر راستگرد است .
لذا قابلیت تحمل فشار بالا را ندارند و مخصوص گاز هایی با فشار پائین مثل گاز سولفور دی اکسید ، گاز پروپان ، گاز دی اکسید کربن ، گاز استیلن ، گاز های سردکننده و .... می باشند.
نکته حائز اهمیت و فوق العاده مهم این است اگر اپراتور دقت لازم را به عمل نیاورد مثلا بخواهد رگولاتور گاز آتشزایی مثل هیدروژن را برای کپسول گاز اکسنده ای مثل اکسیژن تست کند ممکن است خطرات جبران ناپذیری حادث شود.

سیلندر گاز یا کپسول گاز بدون درز که مخصوص گازهای فشار بالا می باشند از یک فلز یکپارچه تشکیل شده اند.
استفاده از گاز نیتروژن در نگهداری پایدار از نمونه‌های زیستی در بیولوژی
استفاده از گاز نیتروژن در نگهداری اجساد و سلولهای تناسلی ( اسپرم و تخمک )
گاز نیتروژن بیشترین عنصر جو کره زمین از نظر حجم است. (۷۸٫۱ % حجمی) و برای اهداف صنعتی با عمل تقطیر هوای مایع بدست می‌آید. ترکیباتی که حاوی این عنصر هستند در فضای بیرونی نیز مشاهده شده اند.
یکی از معروفترین و پرکاربردترین ترکیبات گاز نیتروژن گاز هوای خشک و یا هوای فشرده Z-Air می باشد که از 20.5% گاز اکسیژن و 79.5% گاز نیتروژن تشکیل شده است.






نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: